روايه. جعلني اسيرته الحلقه 2
رانيا(بغضب):انت وسخ وانسان غبي ومعندوش دم مفيش دكتور يطلب من الطلبه بتاعته كده اتكسف يا اخي
*ثم صفعته علي وجهه وخرجت*
ليث(بغضب امسك ايدها): يااينت الكلببب تضربيني انا
رانا(بوجع):سيب ايدي
*وافلتت منه وذهبت مسرعه للخارج*
سليم):كنتي جواه كل ده بتعملي ايه ياحبيبتي
رانا(بآنكار):لا لا مفيش ياله نروح
*في شركه S L*
عدي(بيكتم ضحكته):هههههه بقا حتت بنت طالبه عندك تعمل فيك كل ده وتضربك وتشتمكك
ليث(بغضب):اخرسس ياروح امك انت كمان انا مش طاايق نفسي قسمابالله لتندمي يارانيا
عدي):حااضر هسكت بس انت هتعمل ايه
ليث(بخبث):هتجوزهاا
عدي(بآستفهام):ده اللي ههههو ازاي يعنيي
ليث(بخبث):هتجوزها وخلاص بقا المهم جهز انت كل حاجه
عدي):طب افهم هتعمل ايه
ليث):هرفهم بعدين
*في المساء*
رقيه):ياله ياليث البس عندي ليك عروسه حلوه وبنت ناس هنروح دلوقتي
ليث(بخبث):لا لا لا انا عندي ليكي عروسه حلوه اووييي وهنروح دلوقتي ياله بينا
رقيه(بفرح):مين دي وعندها اد ايه
ليث):بتاع21
رقيه):صغيره عليك ياليث
ليث(بخبث):بالعكس دي المناااسبهه جدااااا
*في منزل رانيا*
ام رانا):وبعدين ياخويا مفيش شغل الدونيا قفلت معاك اوي كده
ابو رانا(بتعب):انا تعبت هجيب للبنت دي حاجات الكليه منين ولبس انا مش قادره خلاص يارب افرجها من عندك
*استمعت لهم راناا وهي تبكي*
رانا(بدموع):يااارب افرجها وساعد ابويا ومتحسهوش انه ضعيف
*وذهبتت للصلاه*
*كان الباب يدق وكان ليث واخته رقيه*
ام راناا):هروح افتح اشوف مين
ابو رانا)؛خليكي هروح انا
*فتح الباب وانصدم من وجود ليث في منزله*
ليث(بخبث):اهلا ياعمي
ابو رانا):اهلا يابني اتفضل خيرر
ليث(بخبث):بصراحه عاوزينك في موضوع شخصي
ابو رانا):اقعد يابني اتفضل
ام رانا):هروح احضرلكم حاجه تشربوها
رقيه):تسلمي ياطنط
ليث):بصراحه انا كنت جاي طالب ايد الانسه رانيا
ابو رانا(بصدمه):حضرتكك يابني بس العين متعلاش عن الحاجب
ليث(بخبث):لا لا ياعمي رانا انا الدكتور بتاعها في الكليه ورانيا اخلاقها كويسه وعاجبني
ابو رانا(بفرح):هسئل رانيا يابني واديك كلمه متآخذنيش بس محتاجين يومين
ليث(بخبث):تحت امركم هجلكم بعح يومين سلام ياعمي
ابو رانا):استنا اشرب حاجه
ليث(بسخريه):لا لا معلش بس اتآخرت
*وذهب ليث وهو ينوي علي شرر*
ام رانا):هو الكلام اللي سمعته ده بجد يابو رانيا
ابو رانا):رانيا لازم توافق ده من اكبر رجال البلد
ام رانا):عشت وشوفتك جيبالي ناس مهمه يارانااا
ابو رانا):خشي اتكلميلك كلمتين معاها كده وشوفيها وغصب عنها لازم توافق
ام رانا):بس هي يمكن ميعجبهاش يابو رانيا
ابو رانا):انا قولت كلمه وعليا الطلاق لتتجوزه وبعدين انا مش هعشلها طول العمرر
ام رانا):حاضر هدخل هدخل
*في غرفه رانا وهي تجلس علي الارض تذاكر*
ام رانا):يابنتي عاوزه احكي معاكي
رانا(بحب):اتكلمي يا امي
ام رانا):كان في ضيوف برا ومشيو
رانا):معلش ياماما كنت مشغوله بالبحث مخدتش بالي من حد
ام رانا):بصراحه كده انتي جايلك عريس وابوكي مصمم يجوزهولك
رانا(بصدمه):بس بس نا مش بفكر في الجواز
ام رانا):يابنتي ابوكي حلف عليا بالطلاق لاتتجوزيه
رانا(بآستغراب):ازاي بابا يحلف كده ليه مين ده اصلا اللي مخلي ابويا مصر عليه
ام رانا):ياحبيبتي واحد غني وهيسعدك ابوكي حالف عليا يرضيكي امك تطلق يابنتي
رانا(بدموع):حااضر يا امي هفكر
🌻صباح تاني يوم تشع الشمس علي ابطالنا بيوم جديد🌻
رانا):باي يا ماما انا رايحه الكليه
ام رانا):ربنا معاكي
ابو رانا):فهمتي بنتك
ام رانا):ايوه
ابو رانا):وهي قالت ايه
ام رانا):هتفكر
ابو رانا):تفكير ايه بنتك دي وش فقر غصبن عنها هتوافق ده بنات مصر كلها بتموت علي ليث ده
ام رانا):مش عارفه بقا
*في كفايه الكليهه*
رانا(بدموع):الحقني ياسليم
سليم):في ايه
رانا(بدموع):بابا عاوز يجوزني
سليم):طب وانتي قولتي ايه
رانا(بدموع):لا طبعا مانت عارف اني بحبك
اعمل ايه بابا حالف بالطلاق عليي امي اني لازم اتجوز
سليم): اتصرفي يارانا هدديهم انك هتموتي نفسك
رانا(بدموع):لا تعالي اخطبني ياسليم انقذني
سليم):اخطبك ازاي يا رانا لسه قدامي كليه وجيش ولسه مستقبل وشقه يابنتي ده مشوار
رانا(بدموع):انا عاوزه خاتم بس حتي لو فضه وتعالي انت بس اتكلم وانا هستناك والله وايدي علي ايدك متسبنيش لغيرك
سليم(بحجه):اسف يارانا انتي لازم تسمعي كلام ابوكي انا لسه مش جاهز واللي بنا متخفيش محدش هيعرف اننا كنا بنحب بعض ربنا يسعدك
*ثم تركها وذهب تبآ لك ولفصيلتك كلها*
رانا(بدموع):معقول ياسليم كل ده
*وذهبت للمنزل مكسوره الخاطر لا ملجآ لها ولا مفر من حزنها*
*في المنزل رانا*
ام رانا):خشي يابنتي عريسك عاوز يتكلم معاكي
*دخلت رانا وكانت الصدمه وجود ليث*
رانا(بخضه):دكتور ليث
ليث(بخبث):منوره ياعروستي
رانا(بخنقه):بنورك
رقيه(بفرح):عروسه اخويا حلوه اوي مكنتش اعرف ان ذوقكك حلو كده
ليث(بخبث):بس هي توافق بس
رانا(بآستسلام):وانا موافقه
رقيه):الف مبروك ياليث
*ثم ذهبت اللي غرفتها تبكي بحرقه علي حبيبها الذي تركها لشخص اخر*
ليث(بخبث):علي خيره الله الفرح وكتب الكتاب بكره
ام رانا)؛يابني ازاي كده بس لسه قدامنا تجهيزات
ليث):انا عاوزها كده زاي ماهي
ام رانا(بحزن):ازاي بس بابني
رقيه):يا امي انا مسافره المانيا وعاوزه افرح بيه قبل ما امشي بكره لجوزي في المانيا
ابو رانا):علي خيره الله واحنا موافقين
ليث(في نفسه):ياراجل يازباله تبيع بنتك بسهوله كده ده انا هندمها ندم عمرها علشان تضربني كويس وتشتم وتتغر براحتها
رقيه):خلاص يبقا نجهز كل حاجه والعروسه تيجي بكره القصر
*اتففو وكانت نيه ليث هي القضاء علي تلك رانيا الفتاه البريئه التي لم تفعل شئ عن قصد وكان دفعا وخوفآ علي ذاتها*
🌻صباح تاني يوم وعروستنا استيقظت من الصباح لتجهز اشيائهاا لتذهب لبيتها الجديد🌻
ام رانا):خلاص كده ناقصك ايه تاني يابنتي خدتي كل حاجتك
رانا(بحسره):خلاص كده كل حاجه
ام رانا(بحزن):كان علي عيني يابنتي كان نفسي اشوفك دكتوره قد الدنيا بس الظروف
رانا(بحزن):فاهمه يا امي
ام رانا):انتي رايحه بيت ناس اكابر لازم تشرفينب هناك
رانا(بحسره):حااضر
ام رانا):يالهه علشان منتآخرش علي التجهيزات اللي في القصر
*في قصر ليث في غرفه ما*
سالي):ياابختك يا راناا معقول انتي هتتجوزي ليث ومره واحده كده دي بنات مصر كلها بتحكي عنه وهتموت عليه
رانا(بسرحان):هو سليم مسآلش عني
سالي(بسخريه):يابنتي سيبك منه بقا قولتلك الواد ده كداب
رانا(بحسره):عندك حق
سالي):تعالي بقا علشان الكوافير وكده وتجهزي لفرحك
*في الخارج*
ام رانا(بحزن):مفيش فرح ازاي بابني
ليث(بخبث)؛يا امي مينععش والله فرح لان فئ حد مات من فتره نخليها كتب كتاب ودخله علطول
ابو رانا):ماشي يابني علي خيره اللة
ام رانا(بحزن):ياعيني عليكي يابنتي
*6ونص مساء*
المآذون):وبارك لكما وعليكما
ام رانا):لولولولولولوي مبروك يابنتي
ابو رانا ):مبروك ياحبيبتي
رقيه):مبروك ليكم ياجماعه
ليث(بخبث اقترب من واذن رانا):اهلا بيكي في الجحيم
*رانا ارتبكت ولكنها لم تركز وتجاهلت*
رقيه):طب نسيب العرسان بقا احنا ياله ياليث سلام تصبحو علي خير ياعرايس
ام رانا(بحزن):خالي بالم من نفسك يابنتي
*ودعهو الجميع رانا وتركووها في الجحيم بمفردها وذهبو*
*اما عن ليث اقترب من رقبه رانا وظل يتنفسهم وهي هربت لبعيد*
ليث(بخبث):اهلا بالعروسه الا قوليلي سليم حبيبك عامل ايه باعك صح ههههه قوولي عادي متتكفيش
رانا(بضعف وحزن):ابعد عني ومتجبش اسمه تاني
ليث(بخبث):اول حاجه حرمتك من حبيبك تاني حاجه اشرريتك من بيت ابوكي وهو بيرميكي ويقبض تمنك وهجيبك هنا تكوني خدامه وسيبتك كليتك وتعليمك هااا فاضل ايه بقا لسه دي البدايه
رانا(بدموع):ابعد عنيي متلمسنيش ونبي
ليث(بسخريه):انتي هبله من حلاوتك مثلا دنا جايبك هنا علشان اربيكي
رانا(بدموع):عاوز اييه منيي
*اقترب من جسمها وتنفس كل اجزاء جسمها حتي خلع الفستان والحجاب ومزقهم وصرختت رانا*
رانا(بصريخ):ابعد عني سيب هدومي
ليث(بخبث):بتحبي الفران يارانا
رانا(ترغرغت الدموع اعينها وصرخت):ففففق فررران لاااا ابوس ايدك انا اسفه والله ماهغلط تاني ولا همد ايدي علي حد بس فران لا
ليث(ابتسم بشر):حلو اوي تعالي بقا علشان اصحابك الفران نفسهم يسلمو علي عروستنا الجديده
رانا(بدموع):ونبي يا ليث فران لاء
*لم بستمع لها حتي حملها واخذها الي الجنينه*
رانا(بدموع ومقاومه):نزلني باليث حرام عليك نزلني فران لا انا عندي فوبيه منهم
ليث(بضحك):ههههههه ماهو علشان كده لازم تطمنو علي بعض
*ثم ادخلها في غرفه مظلمه وبها فران واغلق عليها باب تلك الغرفه وامر الحراس ان لا يفتحو الباب*
ليث):الباب يفضل مقفول ولو في فار هرب تحطولها بدالو وتملو الاوضه لحد ماتموت من الرعب فاهمين ولو صعبت علي حد فيكو وفتحلها هقتله
الحراس(بخوف):امرك يافندم
*ظلت الفران تمشي فوق جسم رانا ولكن تتآذي فكانت الفآران احن عليها من تلك ليث ولكن خوفها لم يتوقف وظلت تصرخ حتي تعبت ونامتت*
*في منزل رانا)*
ام رانا(بخنقه):قلبي مش مطاوعني البنت شكلها مش بخير
ابو رانا):البنت ليه دخلتها انهارده بنتك عايشه عيشه محدش ممكن يتخيلها بنتك غراقانه في العز
*في منزل ليث العاصمي*
*في غرفه مظلمه تنام رانا تضم ارجلها وتلفلف ايدها حولها والفران تملاء الغرفه وهي تبكي بشده*
الحارس1(بحزن):حرام عليه استاذ ليث ليه بيعمل كده في الناس دي عملتله ايه
الحارس2):بس مالناش دعوه بدل مايقطع اكل عشنا احنا مشوفناش حاجه
الحارس1):البنت زاي القمر يااريت اقدر اساعدها
الحارس2)؛خش ياخويا نام ماكنها وسط الفران
الحارس1):ياااريت
*داخل قصر ليث*
ليث(بضحكه شر):زمنها دلوقتي بتتربي علشان تتعلم تتكلم معايا اهو ولا هحبي ولا هتشوفي فرح في حياتك ولا مستقبل ودراسه هتفضلي خدامه ياارانا-
تعليقات
إرسال تعليق